.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ثبت بيش از 100 هزار ترانه گيلان

خواننده ترانه‌هاي فولكلور گيلان با بيان اينكه موسيقي فولكلور بايد به صورت امانتي ارزشمند اجرا شود، گفت: در حال حاضر بيش از 100 هزار ترانه گيلان به ثبت رسيده است.

ناصر وحدتي در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت با انتقاد از هنرمنداني كه مدعي سبك جديدي از فولكلور هستند، افزود: فولكلور مانند يك آثار باستاني يا عتيقه نيست كه ساخته يا اختراع شود.
وي ادامه داد: سازندگان ترانه‌ها و موسيقي فولكلور مردم عوام و بي‌سواد گذشته بودند كه بي‌سوادي تنها دليل ثبت نشدن آثار به نام آنها بوده است.
وحدتي ساخت هر نوع فلكلور را غيرقابل قبول خواند و اظهار داشت: استاد هر خواننده فولكلور همان كسي است كه ابتدا آن آواز را خوانده و در موسيقي آواز فولكلور حرف نخست را مي‌زند و كسي حق ندارد در ترانه‌هاي موسيقي فولكلور دست برده و طبق مدل فولكلور ترانه‌سرايي كند.
وي ترانه‌هاي محلي را در دو بخش جلگه‌اي شادمانه‌تر و كوهپايه‌ها اندوهگين عنوان كرد و ادامه داد: ترانه‌هاي جلگه‌اي بيشتر در شور و دشتي خوانده مي‌شود و ترانه‌هاي اقشاري، شوشتري و چهارگاه نيز در گيلان يافت شده است.
اين خواننده ترانه‌هاي محلي گيلان بيشتر راويان ترانه‌هاي محلي را مردان و زنان اين موسيقي عنوان كرد و گفت: چندين ترانه فولكلور نيز به دليل شجاعت و نوع نگرش و اصالت زنان به وسيله آنها ساخته شده كه اين امر نشانه قدرت، اقتدار و اصالت زنان گيلاني است.
وي با اشاره به جايگاه موسيقي فولكلور در عصر حاضر افزود: مردم گيلان انسان‌هايي با ريشه و داراي فرهنگ غني بوده كه با ورود آموزش نوين، اصالت خود را از دست نداده و به دنبال احياي ارزش‌ها و ميراث گذشته خود هستند.
وحدتي موسيقي فولكلور را از فرهنگ و داده‌هاي پيش از آموزش دانست و تصريح كرد: وجود جذابيت و اصالت در اين نوع موسيقي سبب مانگاري آن شده و اين فرهنگ ديرينه مانع از تاثير مخرب فرهنگ امپرياليستي غرب بر جوانان است.
وي استقبال جوانان از اين موسيقي را بي‌نظير خواند و خاطرنشان كرد: امروز جوانان بيش از گذشته به دنبال احياي ارزش‌ها و ريشه‌هاي فرهنگي خود هستند و ايراني‌ها در هر جاي جهان كه باشند، مردم را مورد تاثير قرار مي‌دهند.
وحدتي اضافه كرد: در حال حاضر بيش از 100 هزار ترانه گيلاني توسط روشنفكران به ثبت رسيده كه اين امر گوياي خاستگاه و پيشينه تاريخي فرهنگ گيلان و اهتمام بيشتر نهادهاي فرهنگي و هنري براي احياي اين داده‌هاي ارزشمند است.
وي با اشاره به تفكيك موسيقي گيلان از ديگر موسيقي‌ها افزود: زبان اصلي مردم گيلان گيلكي است و تفكيك موسيقي و آوازها در نقاط مختلف كاري نادرست محسوب مي‌شود.
خواننده فولكلور گيلان اظهار داشت: تنها موسيقي تالشي يك موسيقي جدا بوده و بقيه موسيقي‌هاي استان را بايد گيلاني ناميد.
وي از اجراي كنسرت با گروه هنري گيل و امارت در حوزه هنري گيلان در تير ماه امسال خبر داد.
وحدتي اضافه كرد: يك رمان به نام «من ريحان هستم» نيز در دست چاپ است كه در سال جاري منتشر مي‌شود.
وي موسيقي فولكلور را غيرقابل اختراع و ساخت دانست و افزود: اين موسيقي بايد به صورت امانتي ارزشمند اجرا شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

azat 6 مهر 1391
salam

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.